Eilandhoppen.

Onze zevende reis in Amerika, in 2014, is een Hawaii-vakantie. We gaan eilandhoppen. Vorig jaar hebben we aan het einde van onze vakantie het eiland O’ahu goed kunnen bekijken. Daar hoeven we, eigenlijk, niet meer naar terug. We gaan dit jaar 3 eilanden van de archipel bekijken: the Big Island, Maui en Kauai.

The Big Island.

• Het eerste eiland tijdens het eilandhoppen dit jaar is dus the Big Island dat ook wel gewoon Hawaii genoemd wordt. Vanuit het appartement-hotel in het zuiden van de plaats Kailua gaan we dit eiland verkennen. Hieronder de plaatsen die we hebben gezien.

Geschiedenis.

Uitzichten.

• Daarna rijden we door naar de Pololu Valley Lookout. Hier hebben we een schitterend uitzicht over mooie natuur van de Pu’u O Umi Natural Area Reserve die in het diep onder ons liggende dal te zien is. De wandeling die we naar beneden willen maken, wordt ons sterk afgeraden.
  • Een andere tocht maken we naar precies de andere kant van de Pu’u O Umi Natural Area Reserve. We rijden nar de Waipi’o Valley Lookout en daar wandelen we wel helemaal naar beneden.

Volcanoes natl. park.

• De rit vanaf ons hotel naar het Hawaii Volcanoes National Park (2 uur en 15 minuten enkele reis) maken we 2 keer. Als we hier de eerste keer aankomen regent het echt hard (bij het hotel was het erg mooi weer). De tweede keer is het gelukkig schitterend weer. We beginnen die dag met de Kilauea Iki Trail die over het gestolde lavameer voert van de uitbarsting van de Kilauea in 1959. Daarna rijden we de Chain of Craters Road helemaal af, waarbij we (inderdaad) veel kratermonden kunnen bekijken. Uiteindelijk komen we uit bij waar de weg totaal is overspoeld door lavastromen en bekijken de Sea Arch. Voordat we terug rijden naar ons hotel kijken we bij het Jagger Museum naar de rokende krater van de Halema’uma’u.
    Vanaf het terras van het Jagger museum kijken we naar de rokende vulkaan (tijdens het eilandhoppen).

Dichterbij de rokende Halema’uma’u krater kunnen we niet komen.

• Als het de eerste keer in Volcanoes National Park regent, rijden we naar het stadje Hilo. Dit schijnt 1 van de natste steden van Amerika te zijn.
  • Van het stadje Hilo terug naar ons hotel rijden we boven langs over de Saddleroad, waar we even rechtsaf slaan om het interessante Mauna Kea Visitor Information te bekijken. Boven bij dit Visitor Centre was het wel behoorlijk frisjes.

Overig.

• We hebben rond gelopen in het aardige stadje Kailua. Regelmatig leggen hier grote cruiseschepen aan.

Maui.

• Het 2de eiland tijdens het eilandhoppen is Maui. Van the Big Island vliegen we in een half uurtje naar het eiland Maui. Dit eiland is toch een heel ander eiland dan the Big Island want we liggen veel op het strand en ontdekken het snorkelen.
    • Ons hotel ligt aan de Napali Bay en vanuit ons appartement lopen we naar het schitterende naastgelegen strand. Als we snorkelspullen hebben gehuurd, gaat er letterlijk een geheel nieuwe wereld voor ons open.
      Tijdens het eilandhoppen zijn we ook op Maui.

Napali Bay

• We maken een autotocht om de noordkant van het eiland. Vanuit ons hotel volgen we eerst de Honoapiilani Highway in noordelijke richting langs de kust. Deze Highway gaat over in de Kahekili Highway en in de plaats Kahului pakken we de Honoapiilani Highway weer op in de richting van ons hotel.
    • We willen ook graag een wandeling maken op dit eiland dus rijden we naar Iao Valley en de Iao Needle. Helaas blijkt de wandeling hier afgesloten te zijn dus bekijken we de Iao Needle en de tuin met allemaal inheemse planten.
    • Vervolgens rijden we naar Hookipa Beach dat aangeprezen wordt als de Windsurfing Capital of the World. We kijken er onze ogen uit.

Kauai.

• Het laatste eiland tijdens het eilandhoppen is Kauai. De vlucht van Maui naar Kauai is weer kort.
    In 2015 én 2016 keren we naar dit, in onze ogen, meest complete en mooiste eiland van Hawaii terug. De mooie en bijzondere plekken van Kauai zijn op een aparte pagina geplaatst. Klik hier om naar de Kauai-pagina te gaan.

Klik hier voor de evaluatie van de eilanden Big Island en Maui (in 2014) en klik hier voor de evaluatie van de vakanties op Kauai (in 2014, 2015 en 2016.