De reis naar Helena.

Vandaag reizen we van Glacier naar Helena (MT) en we willen rond 7 opstaan, maar we zijn allebei wat eerder wakker. We doen het gordijn open (de vitrage blijft dicht) om vanuit het bed nog te kunnen kijken naar dat schitterende uitzicht. Het is wel wat meer bewolkt dan gisteren, dus hebben we gisteren geboft!

Om 8:15 uur rijden we al weg uit Apgar.

We hadden gisteren de verschillende mogelijkheden voor de reis naar Helena bekeken. Linksom of rechtsom, beide routes zijn een scenic byway, dus kiezen we voor de snelste route (volgens TomTom).

Nou, dat is een heel goede keuze, want de route is echt schitterend. Het is wel een beetje regenachtig en/of zwaar bewolkt, frisjes en tussen de12 en 15 graden, maar we genieten bij elke bocht. Veel bossen, heel veel meertjes, mooie glooiende wegen en dan weer schitterende vergezichten. We stoppen heel regelmatig.

Onderweg komen we 2 keer een zgn. oversized vrachtwagen tegen. Deze blijkt zo groot te zijn, dat we echt aan de kant van de weg de auto stil moeten zetten. Dat is echt nodig, zo groot was de vrachtwagen want we hadden er niet meer bijgepast op de weg.

De bergen waar we langs rijden zijn helemaal donker van de wolken die erboven hangen. We genieten erg van deze staat Montana.

Om 12:15 zijn we bij het Holiday Inn express in Helena.

Trout hatchery.

We hadden in de Frommer’s gelezen over the Gates of the Mountain en dat we daar met een boottocht doorheen kunnen. Op internet zoeken we op wanneer de afvaarten zijn. We zien dat er om 15 uur nog een afvaart is. Dat kunnen we wel halen vanuit Helena, dus voeren de bestemming in, in TomTom.

Om ongeveer 2 uur zijn we er. Eerst kopen we de kaartjes gekocht waarna we nog genoeg tijd hebben om rond te kijken. Op een gegeven moment komt er een grote vrachtwagen aan rijden. Er wordt een buis achter aan gekoppeld, vervolgens wordt er een klep open gezet waarna er een enorme stroom water uitkomt met allemaal zwarte dingen.

Het blijkt een Trout hatchery te zijn, een forel kwekerij die de gekweekte vissen nu uitzet in het meer waar we bij staan.

Forellen vanuit Helena.

De jonge forellen worden uitgezet.

Gerda hoort dat in 1 vrachtwagen 10.000 jonge forellen zitten en dat er nog 15 van dit soort vrachtwagens volgen! Als de vissen in het water terecht zijn gekomen, zwemmen ze eerst nog even wat verdwaasd rond, door de stress van het uit de vrachtwagen gedonderd te zijn. Als snel vinden ze gelukkig de weg naar het open water en sommigen maken dan letterlijk vreugdesprongetjes. Overal zien we de jonge forellen telkens boven het water uit springen en dat is een leuk gezicht.

The Gates of the Mountain.

Onze boot is keurig op tijd. We kunnen nog een plaatsje op het open achterdek vinden zodat we alles goed kunnen zien. Om 3 uur vertrekt de boot.

De tocht voert ons door de limestone (kalksteen) canyon van de rivier de Missouri. De rivier de Missouri is een erg lange rivier, die uiteindelijk uitmondt in de Mississippi. Het stuk waar wij varen is aan beide zijden begrensd door een dam. Het waterpeil is hierdoor in dit gebied uiteraard erg gestegen.

Lewis and Clark.

Het verhaal van de excursie gaat eigenlijk over de ontdekkingstochten van de eerste bezoekers van dit gebied: Lewis en Clark. Deze 2 Amerikanen waren de eersten die over land naar het Westen van Amerika reisden. Ze maakten deze reis in opdracht van president Thomas Jefferson en vertrokken mei 1804 en stonden september 1806 aan de westkust. Ze moesten van de president een goede route vinden om over land naar het westen te trekken.

Gates of the Mountain bezoeken we vanuit Helena.

De Gates of the Mountain zoals de eerste pioniers die wellicht gezien hebben.

Dit is een oud gebied.

Hoe zagen deze mensen dit gebied, wat moesten ze overwinnen, welke dieren leven er en wat is er allemaal gebeurd in deze canyon?

Als we aan het einde van de canyon zijn en omkeren om terug te varen, zien we de canyon waarschijnlijk zoals Lewis en Clark, de eerste ontdekkingsreizigers deze zagen. Deze mensen moesten toen ook goed overleggen met de plaatselijke indianen die er al heel lang leefden.

We zien petrogliefen nabij Helena.

Enkele heel oude petrogliefen.

Van deze indianen zijn nog sporen gevonden in de vorm van petrogliefen: wandschilderingen die zo’n 1600 jaar oud blijken te zijn.

In de canyon is ook een keer een erge brand uitgebroken die, vooral door de plaats van de brand, heel lastig te blussen bleek. Er zijn toen mensen om het leven gekomen, maar de manier waarop de brand geblust is, schijnt nog steeds een voorbeeld te zijn voor de training van brandweerlieden van vandaag de dag.

Indrukwekkende vogels nabij Helena.

We are being watched!

Dieren.

We hebben ook dieren gezien: 2 herten, een paar Osprey’s (visarend), een paar Bald Eagles (zeearend) en de nesten van deze arenden.

Het is echt een mooie excursie. De man die ons van informatie verschaft, praat voor ons gevoel eigenlijk teveel. Dat mag best wat minder zijn.

We zien echt mooie natuur. Heel opvallend vinden we de plek van deze canyon. Zowel aan de ene, als aan de andere kant, houdt de canyon plotseling op en het landschap gaat daar dan weer over in licht glooiende bergen.

De boottocht is een prima opvulling van deze middag want we kunnen lekker zitten en tegelijkertijd ook nog genieten van mooie natuur. Moe, maar zeer voldaan rijden we terug naar ons hotel in Helena.