De evaluatie 2013 van de zesde reis bestaat uit 2 delen:

1. We maken een mooie tocht in het noord-westen van Amerika waar we in 18 dagen door de staten Washington, Idaho, Montana en Oregon rijden. Deze tocht begint en eindigt in de stad Seattle (WA). Als we terugkeren in Seattle hebben we nog een concert van Paul McCartney.
  2. Vanuit Seattle vliegen we vervolgens naar Hawaii. We wilden Hawaii gewoon eens zien en als we dan toch aan de westkust van Amerika zijn, is de vlucht daar naartoe wat minder lang. Hawaii bestaat uit aardig wat eilanden, maar wij gaan (dit jaar) naar het eiland O’ahu en verblijven in de hoofdstad Honolulu.
  • Eerst het eerste deel van deze evaluatie 2013: de tocht in het noord-westen.
  • De stad Seattle is niet zo groot. Alles is goed te bewandelen en er is niks mis mee, maar echt enthousiast zijn we er niet over. De snelweg die hoog door de stad loopt, maakt erg veel lawaai. Het hoogtepunt van ons verblijf was toch echt de magnifieke tentoonstelling Chihuly Garden and Glass.
    De Chihuly Garden in Seattle in de evaluatie 2013.

Buiten bij de Chihuly Garden and Glass.

• Het was wel jammer dat Mount Rainier (WA) voor ons vanuit de stad Seattle beter te zien bleek, dan toen we er op stonden. Als je deze bestemming kiest, moet je er klaarblijkelijk echt rekening mee houden dat het er vaak behoorlijk mistig kan zijn. De wandeling met de Ranger was zeer de moeite waard, maar het zelf over de besneeuwde hellingen wandelen (in de zomer) was toch ook erg mooi.
  • De stad Spokane (WA) was voor ons een prima doorreis plaats. Het Riverfront Park was erg mooi. We hebben er heerlijk rustig rond kunnen lopen, maar 1 nacht was echt voldoende.
  • Glacier N.P. (MT) was een absolute topper! Een werkelijk schitterend gebied waar je prima kunt wandelen. We hebben er nu maar een fractie van gezien. Het hotel direct aan het meer was natuurlijk heel speciaal. Het voortreffelijke restaurant Belton kunnen we echt aanraden.
    De Hidden Lake in de evaluatie 2013.

Het Hidden Lake.

• De plaats Helena zelf hebben we nauwelijks gezien, maar de boottocht door de Gates of the Mountain was zeer leerzaam en erg de moeite waard. Tijdens deze excursie hoorden we voor het eerst over de expeditie van Lewis en Clark. Dat hadden we niet willen missen.
  • Het was toch een beetje een vreemde gewaarwording om weer in Yellowstone rond te rijden. De plekken die we in de zomer van 2010 niet hadden gezien, waren echt heel speciaal. Voortdurend en overal verbazing. De plaatsen die we al eerder zagen waren uiteraard nog steeds mooi en bijzonder, maar de grote verwondering was er niet meer. Het klinkt erg blasé om te moeten constateren dat we dit en dat al allemaal al gezien hebben, maar zo hebben we het wel een beetje ervaren. Viel het bezoek dan tegen? Nee, absoluut niet. Yellowstone blijft een onvoorstelbaar natuurpark.
    Een geheimzinnige geiser in de evaluatie 2013.

Een geheimzinnige geiser bij the Porcelain Basin.

• Virginia City en Nevada City bekeken we op doorreis naar het volgende hotel in Missoula. Virginia City was niet speciaal. De huizen langs de hoofdstraat zagen er authentiek uit, maar het was verder een redelijk normaal Amerikaans stadje met veel auto’s, lawaai en drukte.
    Het Openluchtmuseum in Nevada City daarentegen was wel zeer de moeite waard. Daar hebben we met veel interesse rond gelopen en hebben we ook een heel goede indruk gekregen van hoe het er hier lang geleden uit gezien moet hebben.
  • Van de plaats Missoula hebben we alleen het gebied gezien waar het hotel lag.
  • De weg langs de Clearwater river, naar Lewiston was erg speciaal want je rijdt echt ‘eindeloos’ door gigantische bossen. Een deel van die bossen is dan ook nog eens echte, niet onderhouden en moeilijk toegankelijke wildernis. Echt een bijzonder gebied. Lewis en Clark hebben tijdens hun trektocht ook de rivier gevolgd. Toen lag er natuurlijk niet een goed geasfalteerde weg maar moesten ze hun eigen weg vinden. We realiseerden ons dat vaak.
    De plaats Lewiston is een aardig ruim opgezet stadje. Het Lewis & Clark Discovery Center in het Hells Gate State Park is zeer het bezoeken waard. We wisten al wel het 1 en ander van Lewis en Clark, maar toch hebben we veel opgestoken.
    Het uitrusten op het strandje van dit State Park was prettig, maar we vonden het lawaai op en achter het water toch af en toe storend.
  • In Pendleton was het echt jammer dat we hier juist op dinsdag waren want op deze dag is niet alleen de grote Underground attractie gesloten, maar ook het grootste deel van de winkels in het centrum. Het zwembad van het hotel was erg lekker en verfrissend.
  • Het was goed om tijdens de rit van Pendleton naar Portland het Visitor Centre van de dam The Dalles te bezoeken. Dit Visitor Centre geeft zeer veel informatie. Helaas konden we deze dam niet bekijken maar moesten we doorrijden naar de Bonneville Dam. Het was interessant deze dam echt te bezoeken niet alleen omdat de weg voor een groot deel evenwijdig aan de rivier loopt, maar ook omdat we nu behoorlijk veel hebben geleerd over de milieu-eisen die hier in Amerika gelden voor de vissen die hier (willen) zwemmen. De excursie in de dam was interessant, maar wel een beetje kort.
  • De fietstocht door Portland was interessant. We vinden (nog steeds) dat we een stad op de fiets goed leren kennen. We hebben geleerd dat deze stad erg probeert om het ook voor de fietsers goed in te richten. In Portland is dat wel beter geregeld dan in andere Amerikaanse steden, maar ze zijn er nog lang niet. De vele zwervers geven de stad toch een beetje een haveloze indruk. Dat vonden we jammer. De vele vele Food Carts vonden we echt bijzonder. Het eten was er uitstekend.
    Al wandelend door de stad zagen we vooral dat de stad schoon, opgeruimd en ruim opgezet is.
  • De Haystack Rock vlak voor de kust bij Cannon Beach is echt een vreemde verschijning. Het was wel jammer dat het vrij frisjes was, toen wij er waren maar het was toch de moeite waard. Het plaatsje Cannon Beach is alleraardigst, zeer bloemrijk en verzorgd. De weg via Astoria en Longview vonden wij saai en veel te toeristisch.
  • Dan nu het 2de deel van de evaluatie 213: Hawaii.
  • Pearl Harbor, de Arizona Memorial Place, (op het Hawaiiaanse eiland O’ahu) was echt een Must-see! Dit was een zeer indrukwekkende plek. Het geheel geeft een prima beeld van wat daar gebeurd is. De bezichtiging van de USS Missouri was de perfecte afronding van deze gedenkwaardige dag.
    Pearl Harbor in de evaluatie 2013.

Het meest indrukwekkende deel van Pearl Harbor.

• De (dag)tocht langs de zuid-oost punt van het eiland naar het Kailua Beach Park toont ons voor het eerst de schoonheid van dit eiland en haalt ons ook uit de hectiek en drukte van de grote stad Honolulu. Het is een schitterende tocht waar we het gevoel hebben bijna voortdurend in mooie ansichtkaarten te belanden. Wat is dit eiland mooi. Het Beach Park is een gezellig vrij lokaal park.
  • De tocht die we maakten in de richting van het strand in het Malaekahana Bay State Rec Area liet zien dat het gebied in de richting van de plaats Haleiwa duidelijk droger is dan de rest van het eiland. Na Haleiwa loopt de weg schitterend direct langs zee. Het State Rec. Area was voor ons een revelatie door de rust en de mooie omgeving. We vonden het jammer dat dit gebied te ver van Honolulu ligt om er ‘even’ naar toe te rijden.
  • Ook de rit naar het Kaena Point State Park was best lang, maar het strand daar is echt heerlijk. Daar zouden we zo nog een paar keer naartoe rijden. Het ligt beschut door de mooie groene bergen van het State Park er direct achter. Het is een lang, uitgestrekt mooi wit strand. De golven zijn echter echt verraderlijk net als de aanwezige enorme stroming.
    Kaena Point State park in de evaluatie 2013.

Het strand en de bergen bij het Kaena Point State park.

• De National Memorial cemetery of the Pacific is een schitterende begraafplaats en als er dan ook nog eens de Last Post wordt geblazen, is de sfeer helemaal compleet. Erg indrukwekkend hoor. Lanikai Beach is een schitterend gezinsstrand. Het was wel wat drukker dan de andere stranden die we bezochten, maar we zouden er zo naartoe terug gaan, zo mooi ligt het.

Als we de gehele vakantie in deze evaluatie 2013 de revue laten passeren dan zijn we erg onder de indruk van Hawaii. De temperatuur is werkelijk perfect (rond de 30 graden) met een heerlijke luchtvochtigheid en een constant waaiend verfrissend windje. De stad Honolulu vonden we heel erg druk met erg veel files, lawaai en erg veel mensen. Het af en toe helemaal niks doen en lekker op een strandje kunnen lezen is wel heerlijk. Dat helemaal niks doen is lastig als je een rondreis plant zoals we vanaf 2008 in Amerika hebben gedaan.
Het eiland O’ahu hebben we goed ontdekt. We zijn nu benieuwd naar de andere eilanden van Hawaii.