De reis naar Mackinac Island.

Om 11 uur rijden we weg uit Saginaw (MI) op weg naar Mackinaw City. Dit stadje ligt aan Lake Huron en kijkt uit op Mackinac Island. Eerst willen we daar met een omweg naartoe rijden. De snelste route zou ongeveer 3 uur duren. De omweg ongeveer 4.35 uur. Dat verschil is wel groot, maar de Interstate van de snelste route loopt door heel groen gebied dus dat zou ook een mooie route kunnen worden. We besluiten de snelste route te kiezen.

De reis verloopt heel ontspannen.

Om ongeveer 2 uur zijn we bij ons hotel in Mackinaw – City. We hebben een mooie kamer: partial zicht op Lake Huron, een eigen balkon, een ijskast / magnetron, genoeg ruimte en er loopt ook niemand langs onze kamer. Lekker rustig dus.

Colonial Michilimackinac Fort.

Als we de spullen naar de kamer hebben gebracht stappen we snel in de auto om naar het Colonial Michilimackinac Fort te rijden. Dit is een fort uit 1765 dat helemaal in de oude staat is terug gebracht en waar ook nog allerhande figuranten rondlopen met kennis van zaken.

We zijn er snel, parkeren de auto en kopen toegangskaartjes. Er wordt ons verteld dat er, buiten het terrein van het (houten) fort allemaal en-actors zijn met de kleding en spullen uit de jaren 1770.

We lezen op dit moment een boek van Diana Gabaldon en dat verhaal speelt zich precies in de tijd van dit fort af en dat maakt het eerste stuk erg interessant. Alle mensen die daar verkleed rond lopen, zijn gekleed zoals men er bij liep in de tijd van de boeken van Gabaldon (1770). Dat maakt het allemaal éxtra interessant. Overal zien we mensen of dingen die we herkennen uit de boeken van Gabaldon. De soldaten van de militia, de red-coats (de Engelsen), de tenten die gebruikt werden als men reisde, de kleding van de vrouwen. Heel leuk.

Een stukje life geschiedenis.

Voordat we het fort inlopen, kunnen we nog een zwaar geweer vasthouden. Het geweer is echt zwaar, vooral door de lengte. Als je ermee had geschoten moest het opnieuw geladen worden. Een ervaren soldaat kon dat in gemiddeld 15 seconden. Had je die tijd niet, dan plaatste je de bajonet er voor op. Daar werd het wel nóg zwaarder van, maar dat was dan natuurlijk van levensbelang.

Hierna zien we nog een demonstratie van hoe een kanon werd afgeschoten in die tijd.

In het Michilimackinac Fort wordt een kanon afgeschoten.

Een oorverdovende klap is dit!

Wat geeft dat een diepe dreun, zeg.

In het fort lopen we langs alle verschillende gerestaureerde huizen en gebouwen. Fraai hoe grondig dit is gedaan. Alle en-actors (allemaal vrijwilligers) die in die huizen rondlopen, geven het allemaal nog een mooier en completer beeld. We zien bijvoorbeeld een fur-trader, verschillende soldaten of een naaister.

Musket schieten (in de regen).

Rond 17:00 uur is er een demonstratie musket schieten. Tijdens de inleiding hiervan begint het wat te druppelen, maar vervolgens gaat het echt plenzen.

Een demonstratie musketschieten in het Michilimackinac Fort.

Demonstratie musketschieten.

De demonstratie kan even later toch nog plaatsvinden. Ook veel lawaai hoor dit afschieten van de 3 musketten op rij!

Als daarna de regen écht met bakken tegelijk uit de lucht komt, gaan we rustig op een bankje zitten onder 1 van de afdakjes van de huizen om te wachten tot het droog wordt. Vervolgens bekijken we nog de laatste zaken zoals de muren van het fort. Daarna lopen we terug naar de auto. Met een geleende paraplu halen we de auto en rijden terug naar het hotel.

Mackinac Island.

De volgende ochtend lopen we na het ontbijt naar het busje dat ons naar de ferry brengt. We hebben geluk, er komt vrijwel meteen een busje van Shepards aan waar we snel instappen en komen precies op tijd aan voor de boot van 10 uur. De kaartjes zijn snel gekocht en we vinden nog een mooi plekje op het bovendek.

Het is een mooie boot tocht naar Mackinac Island die ook nog een kleine omweg maakt onder de Mackinac brug door. Het is een beetje frisjes en bewolkt.

Om 10:30 uur komen we aan op Mackinac Island. We lopen eerst rustig door Mainstreet en vervolgens richting het fort.

Mainstreet op Mackinac Island.

Mainstreet Mackinac Island.

Het eiland is autovrij sinds 1895 en al het vervoer is met paardenkoetsen, paardentaxi, zelf te besturen koets en heel veel fietsen. Die fietsen worden voor het grootste deel gehuurd, maar mensen nemen hem ook zelf mee.

Daardoor is het een eiland met een heel eigen charme. De kruiers gaan te fiets met allerlei koffers in de bakfiets. Alles wordt creatief autoloos opgelost. Mooi!

Het fort.

We lopen naar de ticketverkoop voor het fort en kopen 2 kaartjes. Het fort ligt boven op een heuvel uitkijkend over een groot deel van Mackinac Island en dat blijkt toch wel een aardige klim te zijn. Rond 11 uur zijn we boven. Net als in het Colonial Michilimackinac Fort gisteren, lopen ook hier allemaal en-actors rond. De kleding van deze mensen is nu echter ongeveer 1880. Het fort gisteren speelde zich ongeveer een eeuw eerder af, in het jaar 1770.

Er zijn veel activiteiten: een walking tour van een half uurtje over het leven van de soldaat in die tijd. Ook speciaal voor kinderen is er een tour waarin de spelletjes van die tijd belicht worden- immers er woonden ook gewoon kinderen in dit fort in die tijd.

We kijken naar een nagespeelde court martial.

Een nagespeelde court martial op Mackinac Island.

Begin van de court martial.

Erg interessant omdat een echte rechtszaak uit die tijd uitgewerkt is. Het publiek wordt erg leuk betrokken bij de rechtszaak. We mogen onze mening geven over het al dan niet schuldig zijn van de beschuldigde soldaat. Daarna bekijken we alle andere gebouwen van het fort. Erg interessant en mooi uitgewerkt, een enkele zelfs met bewegende poppen.

Rond 13:00 uur lopen we het fort weer uit en lopen we even naar binnen bij Trinity church- een presbetarian church. Heel mooi ook.

Fietstocht 1.

Na een lekkere lunch lopen we naar de fietsverhuur waar we een kortingsbon van de ferrymaatschappij van hadden gekregen. Nadat onze fietsen in orde zijn gemaakt, beginnen we om 14:00 uur aan de Historic rondrit over Mackinac Island.

De route gaat meteen behoorlijk heuveltje op- heuveltje af. Al snel rijden we langs de huizen die schitterend op een heuvel liggen en mooi uitkijken over Mackinac Island en natuurlijk Lake Huron.

Deze huizen kijken mooi uit over Mackinac Island en Lake Huron.

Deze huizen kijken schitterend over Lake Huron.

De Arch Rock.

Daarna komen we uit bij de Arch rock. Dat is een natuurlijke Arch zoals in Arches N.P.

De Arch Rock op Mackinac Island.

De Arch kijkt schitterend uit over het meer. Inmiddels is de zon goed doorgekomen waardoor het er daar allemaal nog mooier uit ziet. De weersvoorspelling voor vandaag was overigens niet zo heel best, dus we zijn erg blij met de zon en de blauwe lucht.

De Sugar Loaf.

Na de arch fietsen we door richting de Sugar Loaf. Een hoge puntige rots. We fietsen vrolijk door, heuveltje op en heuveltje af. Het gaat wel vrij lang door, heuveltje op en af, maar daar letten we niet zo op. Tot we op een gegeven moment niet bij de Sugar Loaf uit komen, maar bij het vliegveld. Op de kaart zien we dat we een flink stuk te ver zijn. Het is hier allemaal zó goed aangegeven en toch missen we klaarblijkelijk van allerlei afslagen. Maar, geen probleem want we hebben een goede kaart. Met behulp van deze kaart bepalen we de route hoe we dan wél bij de Sugar Loaf uit moeten komen. Dát weggetje door, dát paadje links en dan gewoon door fietsen. Als we dwars door het bos fietsend de Sugar Loaf hebben gevonden fietsen we terug naar de Arch.

Later lezen we dat het vliegveld van levensbelang is voor Mackinac Island als het ook maar een beetje koud wordt want dan vriest Lake Huron helemaal dicht en kan de boot dus niet meer op en neer naar het eiland.

Cemetery.

Vanuit de Arch besluiten we een stukje naar het noorden te fietsen, richting het (al eerder bereikte) vliegveld. Op die weg willen we fort Holmes, de Skull cave en een paar cemetery’s bekijken.
De Skull cave kunnen we zelf niet zien, deze ligt diep onder een rots. De cemetery’s zijn wel indrukwekkend. Prachtige terreintjes, heel mooi aangelegd.

Een cemetery op Mackinac Island.

Vlaggetjes bij de graven van Veterans.

Veel graven zijn her en der voorzien van een Amerikaanse vlag. Deze vlaggetjes staan bij de Veterans van de 2de wereldoorlog, van de oorlog in Vietnam etc. Het is er erg vredig en mooi en we lopen er rustig rond. Verderop is een militaire begraafplaats. Hier liggen veel onbekende soldaten.
Vervolgens fietsen we, heuvelop (!!) door naar fort Holmes. Dit fort van de Engelsen lag op het hoogste punt van het eiland. Dat ligt echt schitterend. We denken (de kaart in onze gedachten bekijkend) dat we zelfs Canada kunnen zien.

Na fort Holmes besluiten we terug te fietsen naar de fietsverhuurder want we zijn allebei toch moe. Op de terugweg, komen we nog langs The Grand, het eerste hotel op dit eiland. Erg groot en majestueus. Ziet er mooi uit hoor.

We leveren de fietsen in en na nog een ijsco gegeten te hebben, stappen we op de boot terug. Om half 6 varen we terug waarna de shuttle ons weer snel keurig bij het hotel aflevert.

Fietstocht 2.

De volgende dag varen we weer naar Mackinac Island met de boot van ongeveer kwart voor 12. Om 12 uur zijn we op het eiland en om half 1 huren we 2 fietsen met smalle (kinder) zadels. Ze fietsen heerlijk omdat je niet zo dicht op het stuur zit, de fietsen goed schakelen én dus een goed smal zadel hebben.

We willen de tocht rond het eiland fietsen en dan verder kijken. Als we op onze fietsen een frisje aan het drinken zijn, worden we aangesproken door een vriendelijke gelovige jongere die ons wil bekeren. Hij is wel aardig hoor. Op het einde vraagt hij waar hij voor ons voor mag bidden.

We fietsen súper relaxt. Heel ontspannen peddelen we over het fietspad. We stoppen overal waar we willen. We hebben het eerste stuk licht de wind in de rug waardoor het extra ontspannen gaat. Onderweg is het af en toe wel wat druk, maar dat is telkens maar heel tijdelijk want op andere momenten fietsen we weer praktisch alleen.

Op een heerlijk stil kiezelstrandje eten we wat.

Even uitpuffen tijdens een fietstocht over Mackinac Island.

Heerlijk uitpuffen op een kiezelstrandje.

Het is hier rustig, stil en heerlijk relaxt.

Dat is daar echt idyllisch en dus blijven we er echt even rustig zitten. Heerlijk. Onderweg zien we veel steentorentjes, waar iedereen steeds een steentje op legt.

De brug over de Straits of Mackinac.

Als we aan de andere kant van het eiland zijn en we de lange brug bij Mackinaw City weer kunnen zien, halen we wat te eten en drinken en gaan meteen ook even naar het toilet.

Vervolgens fietsen we het schitterende rondje af rondom het eiland. Als we weer terug zijn op de Main street en we dus helemaal rond zijn, besluiten we dwars over het eiland, over de British landing Road, naar de andere kant te rijden waar we de hot-dog en de pretzel hadden gekocht en daar de route tegengesteld af te rijden terug naar Main street.

Bij elkaar fietsen we vandaag in iets meer dan 4 uur heel wat kilometers (zo’n 40 denken we) voor we om 16:40 uur de fietsen inleveren. We genieten er echt enorm van- geweldig eiland is het hoor!!

Daarna lopen we nog wat door Mainstreet, we winkelen nog wat en om 17:30 uur strijken we neer bij een tentje waar je lekker buiten kan eten. Als we hier echt heerlijk gegeten hebben, nemen we om 18:30 uur de boot terug. De shuttle levert ons om 19:15 uur weer af bij het hotel.